mandag 17. desember 2007

Jul på lavt nivå....

Jeg har verken vaska gølvet eller børi ved. Jeg har ikke satt opp fuggelband, heller, men det har jeg planer om å gjøre i morgen. Inne hos meg er det ikke en eneste juleduk, nisse, eller annet som kan minne om jul. Jo, det henger en dompap i filt i et vindu, men det er en helårsdompap sønnen i huset sydde for flere år siden.
Jeg har planer om å lage jul. Jeg har kjøpt! pepperkakedeig, julesåpa ligger ved vasken, og det gaveinnkjøpene begynner å nærme seg ferdig. Det er bare total mangel på juleutseende i huset mitt. Jeg tenker at jeg skal dra fram noen nisser og andre julegreier, og rydde litt ekstra. I alle fall rydde litt. Og vaske. Hvor mye må man egentlig vaske til jul? Eller, hvor lite kan man vaske og fortsatt være med i juleklubben? Inntrykket er at det finnes mennesker der ute i verden som gjør så mye juleforberedelser at de er helt utslitte når jula kommer. Jeg er sliten nok uten alle forberedelsene, og tenker at jeg orker ikke å bli kjeftesliten eller sovesliten - jeg vil ha så mye overskudd igjen at jeg klarer å nyte ferien som snart kommer, uten at jeg besvimer av trøtthet etter ribba.
Og jeg tenker at jul på lavt nivå fungerte i fjor, og jeg tror det kommer til å fungere i år igjen. Litt godteri, lange frokoster, en og annen pysjamasdag, og litt, bare litt, julepynt, og vi blir fornøyde her i huset. Og gevinsten med jul på lavt nivå, er at når alle rydder nisser inn i skap og skuffer i begynnelsen av januar, kan vi ta det helt med ro - det tar ikke mer enn en halv time å rydde bort vår lille jul...

1 kommentar:

  1. Jul på lavt nivå fungerer fint. Her er det ingen tegn av jul, en amaryllis bare.

    Men lillejulaften kommer det opp et voldsomt juletre, og juleduker og litt mer.

    SvarSlett