fredag 23. januar 2009

Jeg sprakk - i år igjen

.
OK - jeg visste det vel innerst inne, at jeg nok ikke kom til å klare å holde nyttårsforsettet mitt i år heller. Jeg visste det, men jeg trodde oppriktig at jeg ville klare meg lenger i år enn i fjor. Men jeg sprakk.

9. januar gikk jeg inn i en bokhandel og så "Fire-for-hundre-bordet", og jeg var solgt. Eller, noen av bøkene var solgt. Ikke bare det - jeg gikk rett til neste bokhandel, og forsynte meg av salget der også.

Tidligere har jeg sammenliknet det å slutte å kjøpe bøker med det å slutte å røyke, man tar ikke bare en røyk når man sprekker, man vil ha hele pakka. Aleine. Det er noen år siden jeg slutta å røyke, etter å ha røkt mye og lenge. Det var lettere enn jeg trodde, da det først gikk. Overraskende lett, faktisk, men jeg hadde noen mislykka forsøk bak meg.

Kanskje det er sånn med bokkjøpene også, at jeg må mislykkes noen ganger først. Nå tror jeg riktignok at det er mulig å kjøpe ei bok av og til uten å falle tilbake til gamle synder, om man bare først blir fri fra lasten og lysten til å eie alle bøker man synes er fine. Og jeg trøster meg med at det i alle fall er sunnere å sprekke på bokforsettet enn å begynne å røyke...
.

4 kommentarer:

  1. Nyttårsforsetter er til for å brytes har jeg kommet frem til. Hadde man holdt seg fra å "sprekke", haddde man etter noen år vært så perfekt at det hadde satt alle andre i et dårlig lys!

    Dessuten er det bedre med en sprekk i boka enn en bok i sprekka....tjihihi, kom på den helt av meg selv ("smiler stolt") :-D

    SvarSlett
  2. Hehe, det å kjøpe bøker er ihvertfall ikke så usunt for helsa ;)

    SvarSlett
  3. Å komme seg ut av avhengigheter er ikke lett, og noen tilbakefall hører med. Kos deg med tilbakefallet ditt! ;)

    SvarSlett
  4. Ja, jeg koser meg med tilbakefallet, og tenker at så lenge jeg klarer å bære bøkene selv uten at det går ut over rygg og helse, får det være greit.
    Men neste års nyttårsforsett blir definitivt å ikke kjøpe bokhyller - da kanskje jeg får plass til bøkene mine :-)

    SvarSlett