tirsdag 7. august 2007

Kjekt å ha: hakkebøfformer


Av og til finner man ting som man aldri hadde trodd at fantes i virkeligheten, den gangen jeg ikke bodde så veldig landlig og hadde flere TV-kanaler, så jeg ofte sånne ting på TV-shop. Ellers har tingene som nesten ikke finnes i virkeligheten en tendens til å dukke opp på gavebord eller under juletreet, og de er ofte av en sånn karakter at man ikke tør å bytte dem - enten fordi giveren garantert vil bli fornærmet, eller fordi bare det å vise seg utenfor huset med tingen bare vil være for flaut. Det står nok mange kjekt-å-ha ting rundt omkring i bortgjemte skap, mens de som satte dem der håper at de på en mystisk måte vil forsvinne av seg selv. Noe de selvfølgelig ikke gjør, jeg tror heller at kjekt-å-ha tingene formerer seg inne i mørke skap.


Men av og til viser disse utrolige tingene seg faktisk å være kjekke. Sånn som min ting, den til å forme hakkebøff med. Selvfølgelig helt unødvendig, man kan utmerket godt forme bøff og hamburgere uten andre hjelpemidler enn hendene. Og ja, den tar plass i skuffen, men jeg liker den likevel. Det er morsomt å se at bøffene blir like store og jevne, og det føles litt som å være i Danmark. Første gangen jeg så en sånn, var i Danmark - på kjøkkenet hos ei venninne, og jeg ante ikke hva den var til. Jeg trodde det var tull da hun sa at den var til å forme bøff med, helt til jeg så henne gjøre det. I flere år kikket jeg på den når jeg var på besøk hos henne, men det var ikke før i år jeg kjøpte en selv. Helt unødvendig. Og plasskrevende. Men for et deilig hjelpemiddel! Min bøff-selvtillit økte med mange hakk, jeg eksperimenterer med oppskrifter på bøff, saus og tilbehør, og tror helt oppriktig at tingen min gjør bøffene bedre. Og av en eller annen grunn tror jeg tingen er funnet opp av en mann, kanskje av den samme som fant opp løkholderen....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar