onsdag 30. april 2008

Støtte til semikolonet


Semikolon, dette merkelige tegnet, et komma med et punktum på toppen. Og det er nettopp det det ser ut til å være: en blanding mellom komma og punktum.

Visstnok er dette et veldig enkelt tegn å bruke, det brukes enten for å lage et opphold mellom to helsetninger, og understreker nær sammenheng mellom innholdet i setningene, eller det brukes til å skille mellom ledd i sammensatte oppregninger.

OK, jeg synes kanskje ikke det er det enkleste tegnet å bruke. Men siden jeg har lest at semikolonet står i fare for å forsvinne, skal jeg lære meg reglene og gjøre mitt for å bevare dette rare tegnet.

Og mens jeg holder på å lære reglene, og det tar sikkert tid, skal jeg bruke det likevel. Ofte, og sikkert feil. Som for eksempel når jeg ikke kan bestemme meg for å bruke punktum eller komma; da skal jeg ta fram semikolonet. Fordi det fortjener det.

9 kommentarer:

  1. Jeg bruker det ofte, fordi det er nødvendig og ønskelig.

    Jeg har lært meg å bli glad i det.

    SvarSlett
  2. Jeg bruker det egentlig ofte, jeg også, men når jeg leser om reglene blir jeg plutselig litt engstelig for å bruke det i gale sammenhenger, og da tenker jeg at det er best å la det være, siden det nå en gang ikke er et livsnødvendig tegn.

    Så det jeg egentlig har bestemt meg for, er å bruke det oftere, det er jo ikke akkurat sånn at språkpolitiet kommer og tar meg for misbruk av semikolon, akkurat. Tror jeg.

    SvarSlett
  3. Jeg brukte det mye før, men ikke så flink lenger. Men er det sånn at det kan forsvinne, så skal jeg bidra med mitt til å beholde det ;)

    SvarSlett
  4. Hva er det jeg hører;
    skal ; bli borrte?

    Tru`kke det nei...

    SvarSlett
  5. Fint å se at flere støtter semikolonet - det gir håp for framtida ;-)

    SvarSlett
  6. Takk for støtteposten; jeg tenkte på det samme selv! Jeg bruker semikolon hele tiden for å skille mellom setninger som henger naturlig sammen. Uten det måtte jeg gå over til å bruke alvorlig mye tankestrek. Vakkert lite tegn som gjør språket rikere.

    SvarSlett
  7. Jeg bruker semikolon ofte; spesielt når jeg skriver på engelsk finner jeg det nyttig. Det ligger også i ordet selv at dette ikke kun er en mellemting av komma og puntum; det er også et "halvkolon" som kan innlede eller presentere en ny setning eller ytring litt svakere enn et "vanlig" kolon, som jo også må følges av Stor Bokstav.
    Forøvrig; at en sprogekspert kan skrive " - Og så bruker jeg det litt i protest mot de som bruker det feil, medgir forfatteren og språkskribenten." er vel ikke så bra: Mot de?

    SvarSlett
  8. Det er liten bokstav etter vanlig kolon når det ikke følger en helsetning. Eks: Vi har mange forskjellige tegn: kolon, komma, punktum og semikolon.

    Her finner man gode forklaringer på blant annet bruk av de ulike tegnene:
    http://www.norsksidene.no/

    SvarSlett
  9. Eg støttar semikolonet!
    Sjå her: http://haugadn-snikksnakk.blogspot.com/2008/10/semikolon.html

    SvarSlett